Ke Tuaran Dan Kota Belud

Di Bandar Tuaran. Kat pasar ikan.

Hari Yang Ke 9 Di Sabah

Hari ni hari yang ke-9 aku berada di Sabah. Aku cuma nak kongsi cerita apa yang berlaku pagi tadi, bila aku tersedar bagi tadi aku rasa badan aku sejuk, dan badan aku terasa basah. Bila aku sentuh tilam aku, separuh darinya sudah basah. Aku hairan. Bila aku tengok sekeliling bilik aku nampak ok jer. Emmm.. aku pun terfikir juga... adakah aku terkencing waktu malam.. tapi bila aku sentuh seluar aku tak la basah pulak. Terasa hairan pulak. Aku terfikir sejanak. Aku cuba angkat tilam aku, dan aku dapati tiada apa-apa yang nampak asing. Kemudian aku pun bangun dan ingin ke bilik air. Bila aku buka pintu bilik aje aku nampak air penuh di depan bilik aku. Isk terkejut juga masa tu. Dalam hati aku mesti air dari bilik mandi yang melimpah. Bila aku ke bilik mandi tak pulak ada kesan-kesan limpahan air atau paip bocor. lagi la kau pelik. bayangkan semua lantai dari ruang tamu hingga ke dapur dipenuhi air. macam musim banjir. kalau banjir betul ok la juga tapi aku tinggal kat tingkat 1, tak kan air banjir boleh sampai ke tingkat 1. Aku pun cuba la selidik ke seluruh rumah.Bila aku menjejaki ke ruangan dapur, air sedalam atas buku lali. kat dapur baru aku tahu apa puncanya. Rupa-rupanya paip sinki bocor, dan sinki pula tersumbat. Bila air sinki penuh terus mlipah ke lantai. saluran air di lantai dapur pun tersumbat maka mengalir la air ke seluruh rungan rumah sewa aku tu. Isk..isk... macam mana aku nak buat. Aku ambil penyapu dan tolak air sikit demi sedikit ke araah bilik mandi tapi agak susah sebab rungan rumah banyak petak dan lantai tak sama rata. Oleh kerana aku belum solat subuh, aku terus mandi dan solat subuh dahulu. Kemudian aku gosok baju dan terus jer pergi kerja. Aku harap kawan serumah dapat setle kan semua sebab dia kerja jam 10 pagi. Rupa-rupanya bilik aku nampak ok masa aku bangun sebab air terus masuk ikut bawah tikar getah dan ada kebocoran tikar di bahagian bawah tilam aku. Patut la tilam basah tapi tak nampak ada air. Itulah kisah yang pelik buat aku pagi tadi.

Pengenalan Pertama

Aku Nazri, tapi di kampungku orang panggil "Yie". Sebelum aku cerita panjang lebar pasal penghijrahan aku ke Sabah terlebih dahulu aku ingin menceritakan sedikit sebanyak latar belakang aku. Bagi mereka yang telah mengenaliku belum tentu mengetahui lebih lanjut tetang latar belakangku. Aku dilahirkan di sebuah kampung yang kekadang oarang tersilap tafsir di mana aku dilahirkan, kerana nama kampung tu Kg. Padang Siam, kalau tersilap dengar boleh jadi sempadan siam. Terletak di daerah Pasir Puteh, salah satu daerah yang ada nama "pasir" di Negeri Kelantan.

Tahun 2008 Hijrah ke Sabah

7hb Januari 2008 adalah tarikh yang dinanti-nantikan selama ni. Tarikh tersebut telah dipilih untuk bertukar dari ibu pejabat Kuala Lumpur ke pejabat cawangan di negeri sabah. Pada tarikh tersebut juga saya telah terbang ke Sabah dan terus lapor diri pada hari itu juga. Saya telah wujudkan satu blog khusus selama saya berada di Sabah. Halaman blog tersebut ialah http://NazriSabah.blogspot.com

Followers

Powered by Blogger.