TIPS Dari Seminar Dr. Fadzilah Kamsah

Tatacara Sebelum tidur

* maafkan semua orang tak kira siapa - InsyaAllah, Allah lipat gandakan rezeki.


* berdoa, depends on apa yang kita hendak - sepanjang tidur,otak akan 'generate'kan all of our wish dan InsyaAllah, kita akan worktowards it (ada semangat) di keesokan harinya.

Tatacara Makan

* Makan buah sebelum breakfast, lunch & dinner - ikut Sunnah & dapat pahala& also boleh rujuk kepada pakar pemakanan, vitamin C dari buah-buahan yangdimakan selepas breakfast, lunch and dinner yang akan diperolehi adalahapproaching 0%.

* Jangan minum air semasa sedang makan (breakfast, lunch & dinner).Minum air selepas 15-30 minit selesai makan. Untuk minum, bagi teguk yangpertama sahaja, biarkan air dalam mulut about 10s then baru telan.Teguk kedua dan seterusnya boleh minum terus - sebab air liur ada enzyme yang boleh membunuh kuman dalam pankreas, perut, and so on yang akan dibawa olehair tegukan pertama.

* Seelok-eloknya makan malam sebelum maghrib - ikut sunnah (Rasullullahmakan sebelum maghrib kecuali bulan Ramadhan saja ia masa maghrib), sebab,bagi yang tengah study (or anak2), otak akan berfungsi excellently (senangabsorb ilmu) around 2 hours selepas makan so, if makan at 8:30pm, around10:30pm baru start study and most probably hanya boleh bertahan hingga jam12 tengah malam saja, jadi, tak banyak yang boleh dipelajari berbandingkalau makan pukul 6:30 (orang Cina take dinner around this hour).

* Juga, kita tak tidur dalam kekenyangan (yang mana boleh menghindar darimembuat sembahyang malam)

Tatacara di bilik air

* Selepas buang air kecil, berdehem 3X (teran sikit) - boleh elak daripadadapat batu karang.

* Semasa buang air besar, mengiring sedikit ke kiri - ikut sunnah sebabbila mengiring ke kiri, perut akan tekan bladder and senang buang airbesar.

Tatacara didik anak

* Antara tips untuk dapat anak bijak/genius, ajar anak (atau baby) tidurmengiring ke kanan - sebab jantung (yang terletak sebelah kiri) akan lebih"lapang"/"lega" dan mudah berdegup (perjalanan darah okay) and otak anakakan develop excellently.

* Bagi anak-anak yang dah azalinya active or hyper-active, kurang (orjangan) pakaikan baju warna orange - sebab warna ini boleh merangsangsecara aktifnya tindak-tanduk anak (ie. akan lebih nakal), sentiasabersemangat waja dan exuberant.

Tatacara didik diri sendiri

* Amalkan apa-apa yang baik (juga amalan-amalan baru) selama 21+ plus hariberturut-turut - Rasullullah (SAW) bersabda, sesuatu amalan yang diamalkansekitar 21-30 hari, continuously, akan menjadi tabiat and kalau tak, ilmuitu akan mati (sape yang malas sembahyang tu cuba praktiskan).

* Buang segala rasa hasad dengki, dendam dan lain-lain yang negatif -emosi-emosi ni akan membenarkan otak release excessive adrenaline,cortisone & toxine yang mana boleh membawa kepada beberapa penyakit cepatletih, wajah cepat nampak tua (tua sebelum waktunya), selalu sakit perutetc.Ada 3 kategori manusia

* BERJAYA : Hari ini lebih baik daripada semalam* TERPEDAYA : Hari ini sama seperti semalam

* CELAKA : Hari ini lebih teruk daripada semalam"Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari ; tetapi apabila kita kejarakhirat, dunia akan mengejar kita"",

Sekian....

0 comments:

Post a Comment

Followers

Powered by Blogger.