Ada Cubaan Mencuri

Saya nak cerita kisah malam tadi.

Dalam tidur nyenyak saya bermimpi seram. Belum ada kesudahan lagi mimpi tu saya tersedar dari tidur. Semasa saya tersedar mata saya secara automatik terus terpandang pada tingkap bilik. Saya ternampak seperti sebatang kayu dihulurkan ke dalam bilik saya. Pandangan saya kurang jelas sebab saya tidak memakai cermin mata. Tambahan pula saya baru terjaga dari tidur. Dalam keadaan keliru, saya terfikir adakah saya bermimpi atau tidak. Dalam masa itu juga kayu tersebut ditarikh keluar perlahan-lahan dari tingkap. Saya pun bangun dari katil dan terus menuju ke tepi tingkap tapi tiada apa yang saya nampak. Dalam fikiran saya munkin saya terperasan aje. Bila saya tengok kat lantai saya dapati handphone dan dompet saya terbuka berada di lantai.

Terus saya terfikir, munkin kayu yang saya nampak tadi adalah benar kerana kemunkinan ada orang cuba mengambil dompet saya. Sambil mengambil dompet dan handphone saya baru saya perasan ada satu penyangkuk dawai berada di atas lantai. Masa tu saya dah tak syak lagi. Kayu yang saya nampak tadi bukan saya bermimpi tapi ada orang cuba mengambil dompet saya melalui tingkap dengan menggunakan penyangkuk dawai. Saya mengambil penyangkuk tersebut dan simpan di sebelah katil saya.

Masa tu lah perasaan saya baru terasa cemas sikit. Saya terus berpusing-pusing mengelilingi rumah, cuba tengok mana tahu yang hendak mencuri tadi masih ada di situ. Tapi biasa lah, dalam suasana gelap gelita tak nampak apa-apa. Saya tengok jam masa tu pukul 3.58 pagi. Bila dah tengok keadaan semua OK, saya pun sambung tidur balik.

Gambar penyangkuk dawai yang tertinggal di bilik saya

0 comments:

Post a Comment

Followers

Powered by Blogger.